Begin 2008 namen wij afscheid van onze trouwe vierwieler. Het gezin was aan verandering onderhevig en de 205 was te klein geworden. Met pijn in het hard namen we respectvol afscheid. We slaagden voor een grotere auto: een Station Wagon. Na een valse start deed deze occasion zijn werk goed en had veel ruimte tot haar beschikking. Erg handig met een Buggy en kinderwagen. We reden wat af met de occasion: de ritjes naar Friesland, de vakanties, zware ladingen.... noem het maar op. Door weer en wind bleef de occasion maar gaan. Maar de occasion is inmiddels alweer 13 jaar oud en ouderdom gaat komen met gebreken. Daarbij was de grote bagageruimte minder belangrijk geworden. Het was handig bij erg veel boodschappen en bij een vakantie.... de rest van de tijd stond de bagageruimte leeg.
Tijd om op zoek te gaan naar een andere auto, een kleinere. We hadden een aantal auto's op het oog: een Ford Fiësta (nieuwe model met grote gril), Kia Rio, Peugot 308 of een Renault Clio.... We hadden diverse auto's met elkaar vergeleken en daarbij kwamen de Rio en de Clio voor ons het beste uit de bus betreffende kofferbak ruimte en trekkracht. Aangezien de Clio de meeste trekkracht heeft en zuiniger is dan de Clio, hadden wij onze zinnen gezet op dit type auto. En eerlijk is eerlijk: ik vind het een erg leuk model.
We gingen zoeken op internet en wisten al vrij snel dat we voor een rode kleur zouden gaan. Al moesten we afwachten hoe de rode kleur uit zou pakken omdat Vinceprins' sterrenbeeld 'stier' is. Al snel kwamen we een mooie rooie tegen. Erg compleet met een panodak .... het was liefde op het eerste gezicht.
We maakten een afspraak voor een proefrit. Naast Vincevrouw ging ook Dangerman met ons mee (al mocht hij niet rijden... veel te gevaarlijk) Aangekomen in Houten (wat van ver komt is lekker beter) maakte we een praatje met de verkoper. We wilden niet te enthousiast overkomen maar ja.... het is wel duidelijk dat wij 50 minuten hadden gereden om deze auto te bekijken. De verkoper is ook niet op zijn achterhoofd gevallen ;-) De Clio zag er lekker uit, fris, netjes met veel accessoires en reed zo soepeltjes. Het enige wat we nog miste was een trekhaak .... maar dat kwam later wel bij het onderhandelen.
Vincevrouw, Dangerman en Vinceprins in de Clio
We waren natuurlijk met onze occasion gekomen en de ochtend voor ons bezoek in Houten hadden wij haar nog een lekkere opfrisbeurt gegeven. Ze zag er dus stralend uit voor haar leeftijd.
Vooraf had Vinceprins zich al georiënteerd wat de occasion nog voor economische waarde had. Handig om te weten voor de onderhandelingen van de prijs. Ik had al het vermoeden dat de verkoper tijdens onze proefrit, onze occasion zou onderwerpen aan een visuele inspectie zodat ook hij wist wat hij nog weg kon geven tijdens de onderhandeling. En inderdaad: toen de onderhandelingen begonnen gaf hij al aan het e.e.a. bekeken en opgezocht te hebben over de occasion. Om een lang verhaal kort te maken bood hij €250,- meer voor onze occasion dan hij eerst wilde en lieten wij er een trekhaak onder de Clio monteren voor ..... juist: ook voor € 250,-
We hadden een deal en een datum afgesproken waarop wij de deal zouden verzilveren. Voordat de deal verzilverd zou worden moest de nog maar 1 jaar oude autoradio en de Parrot uit de occcasion worden gehaald. Want deze was al vergeven aan Vincebroer. Laat hij nou net toe zijn aan een nieuwe autoradio! Na een middagje 'dashboards gedeeltelijk te hebben gedemonteerd' waren de Parrot en de goed werkende autoradio overgezet in de Fiat van Vincebroer. De occasion was ineens voorzien van een autoradio met defecte displayverlichting.
gelukkig iemand met vrouwenhanden zodat we achter het dashboard konden komen
De dag was daar ... de occasion was leeggehaald. Een defecte autoradio was nog de enige link die ze met ons had. Wij stapten in de Clio.... (nadat we betaald hadden) en trapten haar gaspedaal in ....
de Clio was ok!
En eerlijk is eerlijk: ze doet het goed voor een geïmporteerde auto uit België. Het enige wat mij wel opvalt is dat het stuur wat 'trekt' en afwijkt naar patatkramen. Ze is een auto naar ons hart!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten