vrijdag 30 januari 2015

Daarvan wordt je niet Blei & Zo

De NS timmert aardig aan de weg. Men wil een topbedrijf blijven worden met grote ambities. Maar eerst terug naar de basis: wat dient de basisdoelstelling te zijn voor de NS en wat is haar bestaansrecht?

Uiteraard zorgdragen voor een goed aansluitend netwerk waarmee reizigers op een betrouwbare, veilige en comfortabele manier van A naar B en misschien zelfs wel naar C kunnen reizen (voor de overstappers). Goede voorzieningen op de stations en een goede, betrouwbare dienstregeling.
Als leek lijkt mij dit alles een goede doelstelling waarbij de reiziger centraal staat.

Om überhaupt aan de doelstelling te voldoen zijn er primair een aantal zaken benodigd:
  • reizigers;
  • rails;
  • stations;
  • treinen;
  • service.
Een normaal mens moet het tot dusver wel met mij eens zijn. Nu zou je denken dat een bijkomende doelstelling zou kunnen zijn om meer reizigers met de trein te laten reizen. Hoe meer reizigers hoe groter de bestaansrecht en hoe meer betalende klanten. Om meer reizigers te laten reizen met de trein is het van belang dat je voldoende stations hebt op strategische locaties.

Nu blijkt dat o.a. het laatste niet helemaal een echte doelstelling van de NS is. Want nu het besluit is genomen dat station Bleizo er komt (op de gemeentegrens tussen Zoetermeer en Bleiswijk) blijkt dat:
  • de gemeenten het station moeten exploiteren;
  • de gemeenten geld moeten betalen aan de NS om er treinen te laten stoppen.
 
klik op het artikel voor een leesbare vergroting of volg deze link
Ik heb het echt gelezen! Het moet een zetfout zijn in de krant! Goed mensen, vanavond verwachten ze een vlokje sneeuw. Vermijd de trein want er is vast een aangepaste dienstregeling. (= minder treinen = minder vertraging = geen boete; bij 1,5 cm sneeuw) We zijn gek geworden.



Geen opmerkingen: