woensdag 21 mei 2008

Garantie of nie?

Zoals ik al eerder heb gemeld was de airco kapot van onze occasion, het cilinder van het contactslot en dan nog de pixellijn uitval van het display. Vooral dat laatste was een lastige voor de dealer die de occasion aan ons heeft verkocht met 6 maanden VOLLEDIGE garantie. (uiteraard niet op banden, remmen, ruitenwisbladen, lampen en dat soort zaken)


Nadat Vincevrouw afgelopen maand al naar de Opeldealer was gegaan omdat het cilinder van het contactslot regelmatig bleef hangen was dat voor de dealer geen probleem om deze te vervangen onder het kopje 'garantie'. Toen Vincevrouw begon over het display toen werd ze met 'een kluitje het riet ingestuurd' met het verhaal dat het een bekend probleem is van dit type Opel, dit kan gebeuren nadat het display na lang in bedrijf te zijn warm wordt en dat dit niet onder de garantie valt maar meer onder 'gebruiksmateriaal' valt dat onderhevig is aan slijtage. "Het is wel een gebruikte auto mevrouwtje" .... dat is waar het dan op neer komt.


Toen Vinceprins 's middags uit zijn werk kwam en dit verhaal hoorde van Vincevrouw toen begonnen zijn haren overeind te staan en kwam het gevoel van 'onrecht' en 'afschuiven' in mij boven drijven. Immers heeft de dealer deze auto met garantie verkocht en hebben wij daar zelf voor betaald bij de aanschaf. Als het de dealer keihard geld kost dan verkooopt hij het stukje 'garantie' niet mee. Met een vorm van irritatie verzond Vinceprins een mail naar de dealer zodat alles zwart op wit zou staan met de gebreken en het verzoek deze te herstellen, de datum (belangrijk i.v.m. de melding van de gebreken binnen 6 maanden van de volledige garantie) en mijn visie op het defect van het display. Die mail kan je hieronder lezen. (aanklikken op onderstaande afbeelding voor een leesbare vergroting)



De dag erop is Vinceprins langsgegaan i.p.v. telefoneren. Wat betreft de airco was het duidelijk dat deze reparatie onder de garantie zou vallen. Maar over het display kreeg ik weer een zoet verhaaltje te horen. Uiteraard ging ik erop door en kwam de aap uit de mouw: "Het is een gebruikte auto en het vervangen van het display kost gewoon erg veel geld'. Dat wisten wij natuurlijk wel na al dat draaikonten van de dealer want uiteindelijk draait alles om geld. We kwamen overeen dat men tijdens de andere 2 reparaties zou kijken naar de achterliggende bekabeling v.h. display en de soldeerpunten zou controleren. "Daarna zouden we wel weer verder zien" dacht Vinceprins.


Gisteren was het zover en bracht Vinceprins klokslag 8 uur in de ochtend de occasion bij de dealer voor de reparaties.... "we bellen u zodra hij klaar is". Rond de klok van 16 uur belde ik zelf maar even of ik de auto wel kon ophalen deze middag... dat kon want het contactslot en de airco waren gerepareerd maar over het display waren ze nog aan het bespreken wat ze gingen doen. Eenmaal aangekomen bij de dealer rond 17.30 uur kon ik de auto inderdaad meenemen. De "kleine man met de baard en bril" vertelde Vinceprins dat ik morgen zou worden gebeld over het display omdat deze dan tóch vervangen zou moeten worden en ja... "het is een gebruikte auto en het display kost al zo'n 500 euro en dat voor een pixellijn" was zijn motivatie. Meteen gaf Vinceprins zijn visie op de zaak zoals ik die ook in de mail uiteengezet had, met de non-verbale boodschap erbij dat ik met smacht dan wel op dat telefoontje zou wachten..... ik begon van binnen weer lichtelijk geïrriteerd te raken...


Het was deze ochtend zover.... Vinceprins mobiel ging over en ik zag op het display de naam van de Opeldealer staan. Meteen bekroop mij het irritatie gevoel en besloot de oproep over te laten gaan naar de voicemail zodat ik even een afkoelingsperiode kon inlassen. Het bericht kan je hieronder afluisteren:





Opzichzelf goed nieuws alleen blijf ik met de vraag zitten waarom men eerst moeilijk doet terwijl ze toestemming hebben van G2 (het 'garantiefonds' van Opel wat een pot is met geld waaruit gedekte gebreken worden gerepareerd) Ondanks dat ze hebben toegezegd wat wij willen heb ik toch een bittere nasmaak bij dit verhaal en getuigt het niet van professionele service en klantgerichtheid. Vinceprins gaat nog wel even nadenken of dat het onderhoud bij deze Opeldealer wordt uitbesteed ... straks halen ze het geld van de reparaties terug met het onderhoud en de APK. Het échte vertrouwen is er in iedergeval niet meer. (al had ik die al niet bij autogarages)


UPDATE 22-05-2008

De "kleine man met de baard en bril" staat toevallig vandaag in de lokale krant .....